Trasa nr 9 - Lombada da Ponta do Sol, 2 godz. 30 min

Trasa pochodzi z przewodnika Madera wydawnictwa ROTHER

Przyprawiająca o zawrót głowy trasa okrężna przez uroczą dolinę Ribeira da Ponta do Sol

Madera - Trasa nr 9 mapaLombada da Ponta do Sol leży malowniczo na górskim grzbiecie, rozciągającym się od morza w głąb wyspy. Punktem początkowym przepięknej wędrówki lewadą jest dwór Solar dos Esmeraldos, w którym 500 lat temu rezydował flamandzki „baron cukrowy” Jean d’Esmenaut (port. João Esmeraldo). Źródłem jego bogactwa były rozległe grunty wokół miejscowości, na których mauretańscy niewolnicy uprawiali trzcinę cukrową. W kaplicy Espírito Santo obok majątku stoi grobowiec Esmeralda. Do doliny prowadzą dwa szlaki biegnące blisko jeden nad drugim.

Punkt początkowy:

Solar dos Esmeraldos w Lombada da Ponta do Sol, 300 m n.p.m. Przybywając z Funchal, należy jechać drogą wzdłuż wybrzeża do bram miejscowości Ponta do Sol. Na rondzie trzeba kierować się znakami „Paul da Serra/Canhas”. Przed tunelem wjeżdża się na ER 222 i trzyma prawej strony do Lombada da Ponta do Sol (tablice „Lombada/Funchal”). Powyżej w miejscowości można już zobaczyć charakterystyczny dwór Solar dos Esmeraldos w kolorze brudnego różu i stojącą obok kaplicę. Po 1,3 km należy skręcić z ER 222 w lewo w Estrada Nova da Lombada (pomarańczowo-czerwona tablica „Levada Nova/Levada do Moinho”). Po 1,2 km skręca się ostro w lewo Caminho da Carreira, ignorując drogę w prawo w górę do Levada Nova. Jadąc dalej prosto, wkrótce dociera się do kaplicy i dworu w Lombada.

Różnica wysokości:

110 m.

Wymagania:

Madera - trasa nr 9 przekrój

Levada Nova została niedawno dobrze zabezpieczona. Wzdłuż Levada do Moinho jest wiele odcinków zaniedbanych, w niektórych miejscach szlak jest zniszczony, tak że trzeba balansować na wąskim murku lewady. Do tunelu konieczna jest latarka kieszonkowa, a przy wodospadzie kurtka przeciwdeszczowa. Zaleca się długie spodnie do ochrony przed kleszczami.

Gastronomia:

po drodze brak; bar w Lombada da Ponta do Sol.

Wskazówka:

w strefie źródła Levada Nova jesienią 2015 r. prowadzono prace budowlane.

Opcja:

kto obawia się drogi wzdłuż mocno zaniedbanej Levada Moinho, powinien wrócić Levada Nova czerwoną trasą.

Z Solar dos Esmeraldos w Lombada da Ponta do Sol (1) należy się wrócić drogą 150 m do tablicy „Levada Nova” i wejść stromo w górę w lewo na Caminho das Pedras/Pereirinha. Po dobrych 10 minutach, mniej więcej 75 m od miejsca, gdzie caminho dochodzi do przecznicy, trzeba skręcić w lewo w górę wąskim betonowym szlakiem, początkowo otoczonym balustradą, który wkrótce schodami dociera do Levada Nova (2) , 400 m n.p.m. Należy pójść w lewo wzdłuż początkowo zakrytego kanału. Na skraju drogi latem kwitną niebieskie stokrotki afrykańskie, zimą – białe lejkowate kalie etiopskie, dużo niżej pieni się Ribeira da Ponta do Sol. Cały czas droga prowadzi po murku o szerokości około 40 cm. Lewada jest mocno zaniedbana, ale jednak znaczną jej część zabezpieczono drucianym płotem. Po prawej stronie doliny coraz bardziej oddala się ona od wybrzeża. Szczególnie malowniczy jest odcinek porośnięty zielonym bluszczem. Dalej biegnie tuż przy lekko zwisającej skalnej ścianie. Miejce to obchodzi się nowym metalowym mostem, tak że nie trzeba tu już schylać głowy. Po 10 minutach dochodzi się do tunelu (3) o długości 200 m. W oddali widać drugi jego koniec, iść należy w lekko pochylonej pozycji, ale poza tym wygodnie i suchą stopą wychodzi się ponownie na światło dzienne. Teraz jednak zacznie się wilgoć. Wodospad (4) wymył szeroką rynnę w skale i spektakularnie uderza z hukiem w murek lewady – zimą nie obejdzie się bez małego prysznica. Lewada dołącza tu niemal do kamienistego koryta rzeki. Przy schodach wiodących w stronę doliny tablica zabrania dalszego przejścia Levada Nova. Stąd zaleca się zejść schodami do leżącej 30 m niżej Levada do Moinho (5) . Z niej można na krótko zboczyć w prawo do źródła Levada Nova (6) . Jeśli rezygnuje się z tej opcji, na Lewadzie Młyńskiej należy się obrócić w lewo. Wąski kanał, którego woda dawniej napędzała młyn cukrowy Solar dos Esmeraldos, wypływa z doliny prawie jedno piętro pod Levada Nova i chwilę później doprowadza do miejsca na odpoczynek. Stary płot zabezpieczający (obecnie odnawiany) miejscami jest w opłakanym stanie. Ucierpiał także mur lewady, na niektórych odcinkach trzeba balansować na rynnie kanału. Wkrótce można ponownie dojrzeć znajomą kaplicę Świętego Ducha, gdy lewada wreszcie powraca na jej tyłach do Solar dos Esmeraldos (1).

Kanał Levada Nova został niedawno ponownie wybetonowany i zabezpieczony płotkiem. Niezwykłe przejście – droga wzdłuż lewady biegnie za wodospadem.