Trasa nr 7 - Montaña del Limón 2106 m n.p.m. Czas przejścia 5 godz.

Trasa pochodzi z przewodnika Teneryfa wydawnictwa Rother

teneryfa - trasa nr 7 mapaDługa, ale urozmaicona wędrówka przez las ze „szczytem szczęścia”

Szczyty wulkaniczne Montaña del Limón wznoszą się u stóp Cumbre Dorsal. Wyłaniają się z często spowitego pasatowymi chmurami pasma leśnego górnej części doliny Orotava i należą do najpiękniejszych miejsc północnej Teneryfy.

Najbliższa miejscowość:

Aguamansa, 1000 m n.p.m.

Punkt początkowy:

Zona recreativa La Caldera, 1192 m n.p.m. (miejsce piknikowe, końcowy przystanek linii autobusowej 345).

Teneryfa trasa nr 7 - profilRóżnica wysokości:

1000 m.

Wymagania:

Częściowo stroma trasa po duktach leśnych i szlakach turystycznych, ostatni odcinek podejścia prowadzi po bezdrożach (przy złej widoczności mogą się zdarzyć problemy z orientacją w terenie).

Gastronomia:

Bar-restauracja przy placu piknikowym La Caldera.

Z przystanku autobusowego przy placu piknikowym La Caldera podążamy ulicą w prawo i po 150 metrach skręcamy w pierwszą odchodzącą w prawo drogę leśną (tablica „Camino de los Guanches”). Po 200 metrach skręca ona w lewo – w tym miejscu stary szlak prowadzi dalej na wprost. Droga najpierw jest wygodna, potem, na zalesionym zboczu robi się bardziej stroma. Po 10 minutach docieramy do rozwidlenia, gdzie trzymamy się lewej strony. Kilka minut później camino przecina duży rurociąg, prowadząc w lewo. Po około 20 minutach droga rozwidla się. Kierujemy się w lewo, w stronę zbocza (nie w prawo pod górę) i po 5 minutach natykamy się na leśną drogę. Idziemy nią 10 metrów w prawo, a następnie skręcamy ostro w lewo w wyraźną, umocnioną rzędami kamieni drogę (tablica „Montaña Limon”). Przebiega ona na przemian lekko w górę i z górki powyżej leśnej drogi, przez sosnowy las i rozwidla się po dobrych 5 minutach (35 m za kamiennym kopcem wysokości człowieka, z prawej strony, ponad drogą). Główny szlak prowadzi prosto do pobliskiego Choza Chimoche (nasza późniejsza droga powrotna). My natomiast skręcamy ostro w prawo na wyraźny, oznakowany później na biało-żółto szlak, który od razu przechodzi w szeroki, stromy leśny dukt. Po dobrych 10 minutach z lewej odnogi duktu odchodzi w lewo oznakowany kamiennymi kopczykami camino, który dalej pnie się po krawędzi głębokiego Barranco de Pedro Gil i po 5 minutach ponownie wpada w leśną drogę. Dobre 5 minut później, przy kamiennej kolumnie Pasada del Fraile (zamknięta trasa), przecinamy leśną drogę. Za 15 minut opuszczamy dukt na zakręcie w prawo, wchodząc na wprost (w lewo) na odchodzący szlak. Kto chce pominąć ten słabo widoczny odcinek szlaku, może piąć się dalej prosto po leśnym dukcie przez Cuevitas de Limón (5 min, w lewo pod górę) aż do kamiennej kolumny Cumbrita Fría (35 min), tutaj w lewo szeroką żwirową drogą do Montaña del Limón (30 min; porównaj z drogą powrotną). Szlak jest miejscami nieco niewyraźny, tylko czasami oznaczony kamiennymi kopczykami. Po 5 minutach doprowadza nas do skrzyżowania z prostopadłą drogą. Od tej pory należy bardzo uważnie obserwować drogę (lub kamienne kopczyki). Po około 10 minutach przez 5 minut prowadzi skrajem kolorowego Barranco de Pedro Gil, do którego po kolejnych 5 minutach powraca (krawędź wąwozu jest bardzo stroma, nie należy do niej podchodzić zbyt blisko!). To wspaniały odcinek trasy! Teneryfa trasa nr 7 - obserwatoriumWkrótce pojawią się przed nami obserwatoria Izaña. Las sosnowy rzednie, a my docieramy na porośnięty janowcem płaskowyż. Prowadzi przez niego w lewo niewyraźna ścieżka, którą w ciągu 10 minut docieramy do kończącej się w górskiej dolinie gruntowej drogi. Pozostawiamy ją po lewej stronie i wędrujemy prosto pod górę przez piaszczysty odcinek doliny do rozległego, pokrytego ciemnym piaskiem przesmyku, 2064 m n.p.m. (dobre 5 min). Spotykamy wyraźną poprzeczną drogę (nr 34; w lewo możliwość podejścia do TF-24 przy Izaña). Z prawej strony ścieżka prowadzi pod górę przez szeroki, żwirowy górski grzbiet do pobliskiego szczytu Montaña del Limón (ponad 5 min). Wyniesienie zapewnia piękny widok na Teide i Cumbre Dorsal z obserwatoriami Izaña. Wysunięty na północ przedszczyt (10 min) i dolina Orotava są u naszych stóp. Po chwili odpoczynku wracamy do płaskiego przesmyku i podążamy tam drogą poprzeczną (droga nr 34) w prawo. Po 5 minutach schodzi ona serpentynami przez sosnowy las i 15 minut później, przy kamiennej kolumnie Cumbrita Fría wpada w leśny dukt. Wędrujemy nim komfortowo w prawo, w dół. Po 20 minutach ignorujemy leśny dukt odchodzący w lewo z zakrętu w prawo. Dziesięć minut później, na kolejnym zakręcie w lewo, obok kamiennej kolumny Cuevitas de Limón w prawo odchodzi szeroki dukt leśny, który potem prowadzi łagodnie z górki, wkrótce jednak staje się bardziej stromy i utwardzony. Po 15 minutach dukt leśny przebiega obok kamiennej kolumny Pasada del Fraile, 20 minut później spotykamy ponownie poprzeczną drogę, znaną z trasy, którą tu przybyliśmy. Po skręcie w prawo w ciągu 3 minut doprowadzi nas do leśnej drogi z wiatą do odpoczynku Choza Chimoche. Trzymamy się prawej strony i od razu kierujemy na odchodzącą w lewo drogę leśną (PR TF 35 żegna nas, prowadząc w prawo). Po kilku minutach, przed ostrym zakrętem w lewo, na wprost wiedzie wyraźna, umocniona rzędami kamieni droga, równoległa do trasy leśnej, a po 10 minutach, przy kamiennej kolumnie Pasada de las Bestias, ponownie się z nią łączy. Idziemy tutaj w lewo, podążając ciągle prosto leśną drogą z powrotem do terenu piknikowego La Caldera (20 min).