ITMB – z miłości i pasji

International Travel Maps and Books

Logo ITMBZnakomite kanadyjskie wydawnictwo kartograficzne ITMB (International Travel Maps and Book) specjalizuje się w dokładnych mapach i atlasach turystyczno-samochodowych różnych krajów i regionów świata, zwłaszcza Afryki, Azji, Kanady, Karaibów, Europy, Bliskiego Wschodu oraz Ameryki Łacińskiej. Gdy zaczynali – niewiele osób dawało im szansę na sukces.
Dziś w swojej ofercie ma ponad 425 tytułów i każdego roku dokłada do nich około 30 nowości. Ponad połowa jest dostępna także w ArtTravel.pl, wśród nich mapy i atlasy samochodowe, a także plany miast, takich jak Barcelona, Dubaj czy Dżakarta. Pomogła im pasja i przekonanie, że światu brakuje dobrze opisanych map mniej popularnych turystycznie regionów i trzeba to nadrobić.

Trudne początki

Początki ITMB sięgają 1983 roku, kiedy współpracę ze sobą nawiązali sfrustrowany australijski kartograf – zakochany w Ameryce Południowej nie mógł znaleźć jej map na rynku oraz kanadyjski dystrybutor, który również widział ten problem. Kevin Healey i Jack Joyce, mimo braku funduszy, odpowiednich źródeł informacji i wiedzy „jak to się robi”, razem postanowili wypełnić tę lukę.
Na starcie nie było łatwo, ale z pomocą brytyjskiego wydawnictwa Bradt Publication udało im się w 1985 roku wypuścić na rynek swoją pierwszą, z wielką starannością i wyczuciem artystycznym narysowaną mapę Ameryki Południowej, w skali 1:5 000 000. Z następną mapą, gotową rok później mapą północno-wschodniej części tego kontynentu z trudnością przebijali się u europejskich wydawców, którzy uważali, że warto inwestować tylko w mapy najpopularniejszych turystycznie destynacji. Czyli głównie Europy, w dużo mniejszym stopniu Afryki czy Azji, a Ameryki Łacińskiej – w ogóle. Większość odmówiła nawet spojrzenia na przygotowane makiety!
Pomogło im zainteresowanie jednego (i tylko jednego!) z niemieckich wydawców, który – chociaż nie zdecydował się na wydanie mapy, dodał im odwagi w pójściu własną ścieżką.

Alleluja i do przodu!

Okazało się, że nie ma innego wyjścia i jedynym rozwiązaniem jest wzięcie na swoje barki wszystkiego – od pomysłu na mapę przez jej rozrysowanie, wydanie i oddanie do dystrybucji. Tak właśnie się stało. Powoli, z roku na rok, poszerzali zakres swojej działalności i grono współpracowników. W roku 1990 ukazała się pierwsza mapa jednego kraju i była to Kostaryka, która zawdzięcza wydawcy pojawienie się na turystycznych szlakach.
Przełomowy okazał się rok 1992, kiedy ITMB podpisało z rządem Wietnamu porozumienie o współpracy i tym samym otworzyło kraj na gości zagranicznych. Logicznie – następnym krokiem była podobna umowa z Chinami i Chile, ku pożytkowi turystów z całego świata, którzy nie tylko mogli zacząć podróżować po tych wcześniej niezbyt przyjaznych terenach, ale i mieli pod ręką rzetelne i wiarygodne źródło niezbędnych informacji. Po 11 latach istnienia wydawnictwo zaczęło na siebie zarabiać.

Dobry kierunek

Zaczynali od map Ameryki Południowej, potem przyszła kolej na poszczególne kraje, a w roku 1999 zainaugurowano nową serię „Cities of the World”, planami miast Montevideo (Urugwaj) oraz Buenos Aires (Argentyna). „Po drodze” była jeszcze Alaska i Ameryka Północna oraz Afryka, której mapowanie trwa nadal.
Do 2010 roku powstało 46 tytułów obejmujących Europę, w tym tak rzadko spotykane rejony jak np. Gibraltar, 56 tytułów z Ameryki Łacińskiej, 30 regionów i państw azjatyckich, 35 afrykańskich oraz 75 tych, które pokrywają Kanadę, Stany Zjednoczone i Meksyk. Do tego 70 bardzo bogatych informacyjnie planów miast świata, znakomicie prowadzących turystów po wszystkich drogach, ulicach i miejscach wartych zobaczenia. Bo zgodnie z założeniem, oprócz informacji przydatnych zmotoryzowanym, wszędzie, gdzie było to możliwe, pojawiały się także te dotyczące atrakcji stricte turystycznych.

XXI wiek w kartografii

Tradycyjne mapy ITMB, charakteryzuje wysoki poziom kartograficzny, aktualność i rzetelność, a także – co nie zawsze jest oczywiste u innych wydawców – znakomity rysunek. Przyjazne użytkownikom, w ciągu ostatnich 10 lat sprzedały się w 1,5 mln egzemplarzy na całym świecie, za pośrednictwem 74 międzynarodowych dystrybutorów.
Na pewno przyczyniła się do tego zaawansowana technologia GIS (Geographic Information System), operująca systemami informatycznymi, które gromadząc, przetwarzając i wizualizując informacje z dziedziny geografii służą m.in. wspomaganiu procesu decyzyjnego. W przypadku kartografii – jakość dostępnych i wykorzystywanych do budowania mapy danych jest znacząco wyższa, a to przekłada się na jakość samej mapy. ITMB był jednym z prekursorów jej zastosowania.

Nie tylko pieniądze

W ciągu lat ITMB wyrosło na znaczącego gracza na rynku wydawnictw kartograficznych, ale nie tylko o zdobycze finansowe im chodzi. Dla pasji i ciekawości poznawczej tworzą też unikatowe mapy – nie przynosząc im spektakularnych dochodów z racji swojej „niszowości”, sprawiają radość tym, którzy podróżując w najbardziej odległe zakątki świata chcą mieć pod ręką zaufanego kompana w trasie. Bo gdzie indziej można znaleźć mapę Burkina Faso czy Galapagos?
ArtTravel ma w swojej ofercie ponad 220 tytułów ITMB i z całym przekonaniem rekomenduje je swoim klientom.